Wednesday, June 29, 2011

Osaka's Soft Buns

Assalamua'alaikum.
I haven't been making breads lately for some reasons or another.But the water roux I made a few days ago has been sitting there in the fridge.I need to use it up before it rots.So I started bread-recipe-searching.Ended up choosing another of Mamafami's recipe.Can't help it.Huhuhu.
So lets see the recipe.I copied it from here with some minor alterations.


300g high protein flour (bread flour)
80g all purpose flour
2 tablespoons water roux
1 egg - slightly beaten ( leave about 1 tablespoon for glazing)
1 1/2 tablespoons margarine
4 tablespoon sugar
1/3 teaspoon salt
2 teaspoons instant dried yeast
160 ml lukewarm water

For glazing :

1 tablespoon egg + 1 tablespoon fresh milk

 Method : (Bread Maker)
1. Pour water, sugar, salt and water roux into the bread maker pan. Add in egg. Top it with both flour and instant dried yeast.
2. Set the breadmaker to Dough function.
3. Once the dough is just combined, add in margarine and leave the Breadmaker to continue doing it's job. This process will takes about 1 1/2 hour including proving.
4. Divide the dough into 15 equal sized balls. Leave to rest for another 10 minutes.
5. Shape the dough into small balls and arrange on the baking tray, dusted with a bit of flour. Sprinkle with a bit of water. Let it prove till double the size.
6. Egg wash the buns and sprinkle with sugar on top.Sprinkle a bit of water before putting the tray into the oven(I didn't.I just glazed it with egg and milk).

7. Bake in a preheated oven at 180degree celcius till golden brown. About 20 to 22 minutes.
8. Once out of the oven, brush some margarine on top(I missed this out too.huhuhu).


BUN LEMBUT OSAKA
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com

Bahan-bahanya ( Untuk Doh)

300gram tepung roti
80gram tepung gandum
2sudu besar water roux
1 biji telur ( tinggalkan sedikit untuk gliss nanti)
1 1/2 sudu besar marjerin
2 sudu besar gula
1/3 sudu kecil garam
2 sudu kecil yis
160 ml air suam

Untuk gliss

baki telur + 2 sudu besar susu

resepi water roux

25 gram tepung gandum
125 ml air

Cara-cara untuk membuat water roux :

masukan semua bahan di dalam periuk dan kacau sehingga pekat dengan menggunakan api perlahan setelah pekat angkat dan sejukkan sebelum digunakan, ( bahagi dua kuantiti water roux tadi, dan boleh digunakan utk 2 adunan roti)

Cara-caranya ( Doh Roti)


1. Buat doh roti, Kaedah 1, penggunaan Bread Maker (BM), masukkan semua bahan Doh dan ikut arahan menguli pada BM masing-masing dan tekan Start, tunggu sampai siap diuli dan boleh terus ke langkah no. 4 di bawah.

2. Kaedah 2, Jika uli tangan, masukkan semua bahan doh di dalam bekas adunan dan uli hingga tidak melekat pada tangan, Tips untuk dapat doh yang lembut, ambil plastic bersih dah letakkkan doh di dalam plastic tu, ramas-ramas beberapa minit, lebih kurang 8 hingga 10 minit, keluarkan dan uli semula dalam bekas adunan, anda akan dapat doh yang lembut dan elastik.

3. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap atau kain bersih dan biar doh naik dua kali ganda. Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin.

4. Bahagi doh pada 16 bahagian kecil, dan bulat-bulatkan kemudian susun atas dulang pembakar atau dalam acuan bulat 18cm. Boleh juga susun dalam acuan petak. Pastikan dulang pembakar di alas dengan baking sheet atau digliss dahulu dengan marjerin.

5. Setelah bun naik dua kali ganda, gliss pemukaan bun dengan baki telur+susu tadi, akhir sekali bakar pada suhu 180 darjah selama 20 ke 22 minit atau sehingga permukaan bun perang. Setelah siap dibakar, sejukkan atas redai dan simpan di dalam bekas bertutup, bagi mengekalkan kelembutan bun. Selamat Mencuba.

(copy pasted from Mamafami)



Another batch of Chocolate Chips Banana Muffins

Assalamu'alaikum dear readers.
Everybody loved the chocolate chip banana muffins that I made yesterday so much.The girls requested me to do some more today.Since there were left-over ingredients just enough for 1 recipe I made another batch this morning.
(Despite having a fever I still made them.Muffins are so adorable).you can see the recipe here.
Before going into the oven.I added some cocoa powder this time to give a more chocolaty taste to it.Topped it with more chocolate chips.
 The end product.
Its just so so soft and delicious.You got to try them.
~Bon apetite~

Tuesday, June 28, 2011

CHOCOLATE CHIPS BANANA MUFFIN

Assalamua'alaikum everyone...
Its muffins again today!Had my sister-in-law,her husband,her pregnant daughter and her husband to my house just now.I already have some pre-mashed bananas in the fridge so just the right time to try this recipe that I had been eying for some time from Mamafami.Thanks sis!
Actual recipe from allrecipe.com.Lets take a look at the ingredients.




CHOCOLATE CHIPS BANANA MUFFIN
1 3/4 cups flour
2/3 cup sugar
1 teaspoon baking powder
1 teaspoon bicarbonate of soda
1/2 teaspoon salt

1 egg
1/2 cup cooking oil
1/2 cup plain yogurt
1 teaspoon vanilla essence                                                                1 cup mashed ripe bananas (I used 4 medium sized ripe bananas)
3/4 cup chocolate chips

Before going into the oven

Method :

1. In a large bowl, sift flour, baking powder, bicarbonate of soda and salt. Add in sugar. Mix using a whisk.
2. In another bowl, combine egg, cooking oil, plain yogurt and vanilla essence.
3. Make a hole in the middle of the sifted dry ingredients. Pour in the egg mixture. Using a whisk, stir until just mixed. Do not overmix. Mixture will be crumbly.
4. Add in mashed bananas and chocolate chips. Mix lightly.
5. Spoon into the muffin pan lined with paper cups.
6. Bake in a pre-heated oven at 170 C for 15 to 20 minutes.
MUFFIN PISANG DAN CHIP COKLAT
Bahan -bahan :
1 3/4 cawan tepung gandum
2/3 cawan gula
1 sudu teh serbuk penaik
1 sudu teh soda bikarbonat
1/2 sudu teh garam
1 biji telur
1/2 cawan minyak masak
1/2 cawan yogurt plain
1 sudu teh esen vanilla
1 cawan pisang lenyek (mama gunakan 4 biji pisang bersaiz sederhana)
3/4 cawan chip coklat

Kaedah penyediaan :

1. Di dalam mangkuk yang besar, ayakkan tepung, serbuk penaik, soda bikarbonat dan garam. Masukkan gula dan kacau menggunakan whisk.
2. Di dalam mangkuk yang lain, satukan telur, minyak masak, yogurt plain dan esen vanilla.
3. Tuangkan bancuhan telur ke dalam bahan kering dan gaulkan sekejap sahaja
menggunakan whisk. Bancuhan akan kelihatan berketul-ketul.
4. Masukkan pisang lenyek dan chip coklat. Kacau sebentar sahaja.
5. Sudukan ke dalam acuan muffin yang telah dialas dengan cawan kertas.
6. Bakar di dalam ketuhar yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 170 C selama 15 hingga 20 minit.




~Bon apetite~

Monday, June 27, 2011

Home-made Pizza

Assalamualaikum,
Sewaktu ramai-ramai berkumpul di rumah saya minggu lepas,kami telah membuat pizza.Mudah sangat bila guna instant base yang dijual di Bagus. 
Doh pizza dah habis tapi semua bahan topping masih ada.Jadi saya buat keputusan untuk mencuba membuat doh sendiri.Biasa la,sebelum buat apa-apa saya mesti berguru dengan Pakcik Google dahulu.Belajar bagaimana nak uli sehinggalah untuk meletak topping.Bila dah yakin barulah saya memulakan operasi...hehehe.
Saya menguli menggunakan tangan sahaja.Namun hasilnya tidak mengecewakan.
Jom kita lihat bahan-bahannya.



2 cawan tepung gandum
2 st yis segera
1/2 st garam
1 st gula
2sb minyak sayuran atau minyak zaitun
1/2 cwn air suam untuk menguli

Caranya:
  1. Campur tepung gandum,yis,garam,gula dan minyak dalam mangkuk besar. Gaul rata. Masuk air suam sikit2 dan uli hingga jadi doh lembut & tidak lekat di tangan.
  2. Sukatan air bergantung pada tepung gandum yang digunakan, agak2 supaya doh tidak melekat di tangan. Masuk doh dalam bekas besar yang telah disapu sedikit minyak.Tutup bekas dgn plastik cling.
  3. Letakkan mangkuk dalam tempat yang panas selama 60minit supaya doh naik sekali ganda.
  4. Minyakkan acuan pizza atau loyang yang nak digunakan. Canai doh menjadi bulat setebal 2cm. Masukkan doh dalam loyang hingga menutupi loyang. Biarkan sebentar 10minit supaya kembang.
  5. Cucuk adunan dengan garpu supaya tak gelembung semasa membakarnya. Kemudian bolehlah disapu permukaannya dengan sos pizza.                                                                                                    
  6. Untuk topping saya menggunakan sos spaghetti Kimball (mode malas).1 saya buat dengan salami dan sosej ayam.Ditabur serbuk oregana dan lada hitam.Ditambah dengan hirisan lada benggala serta bawang besar.Yang 1 lagi saya letak tuna mayonis sederhana pedas serta hirisan nenas serta hirisan bawang.Tak lupa akhir sekali ditabur dengan keju mozzarella yang memang mengancam tu.
  7. Pizza dibakar pada suhu 200c selama 20 minit.

Yang sebelah kiri tu ber'topping'kan salami dan sosej.Yang sebelah kanan tuna dan nenas.
Siap dibakar...Cepat dan ringkas...Bon appetite~

Home-made Pizza

Assalamualaikum,
Sewaktu ramai-ramai berkumpul di rumah saya minggu lepas,kami telah membuat pizza.Mudah sangat bila guna instant base yang dijual di Bagus. 
Doh pizza dah habis tapi semua bahan topping masih ada.Jadi saya buat keputusan untuk mencuba membuat doh sendiri.Biasa la,sebelum buat apa-apa saya mesti berguru dengan Pakcik Google dahulu.Belajar bagaimana nak uli sehinggalah untuk meletak topping.Bila dah yakin barulah saya memulakan operasi...hehehe.
Saya menguli menggunakan tangan sahaja.Namun hasilnya tidak mengecewakan.
Jom kita lihat bahan-bahannya.


2 cawan tepung gandum
2 st yis segera
1/2 st garam
1 st gula
2sb minyak sayuran atau minyak zaitun
1/2 cwn air suam untuk menguli

Caranya:
  1. Campur tepung gandum,yis,garam,gula dan minyak dalam mangkuk besar. Gaul rata. Masuk air suam sikit2 dan uli hingga jadi doh lembut & tidak lekat di tangan.
  2. Sukatan air bergantung pada tepung gandum yang digunakan, agak2 supaya doh tidak melekat di tangan. Masuk doh dalam bekas besar yang telah disapu sedikit minyak.Tutup bekas dgn plastik cling.
  3. Letakkan mangkuk dalam tempat yang panas selama 60minit supaya doh naik sekali ganda.
  4. Minyakkan acuan pizza atau loyang yang nak digunakan. Canai doh menjadi bulat setebal 2cm. Masukkan doh dalam loyang hingga menutupi loyang. Biarkan sebentar 10minit supaya kembang.
  5. Cucuk adunan dengan garpu supaya tak gelembung semasa membakarnya. Kemudian bolehlah disapu permukaannya dengan sos pizza.                                                                                                    
  6. Untuk topping saya menggunakan sos spaghetti Kimball (mode malas).1 saya buat dengan salami dan sosej ayam.Ditabur serbuk oregana dan lada hitam.Ditambah dengan hirisan lada benggala serta bawang besar.Yang 1 lagi saya letak tuna mayonis sederhana pedas serta hirisan nenas serta hirisan bawang.Tak lupa akhir sekali ditabur dengan keju mozzarella yang memang mengancam tu.
pizza dibakar pada suhu 200c selama 20 minit.

Yang sebelah kiri tu ber'topping'kan salami dan sosej.Yang sebelah kanan tuna dan nenas.


Chocolate Chips Muffin (1)

Muffin attack! Got the urge to try different kinds of muffins now. So after searching I ended up choosing this recipe from MamaFami's blog.Thanks a lot sis!



Lets look at the ingredients.I'm in my not so rajin mood so this is a copy paste from the actual recipe I took.


1 3/4 cups flour
1/4 cup cocoa powder
1 cup castor sugar
1 teaspoon baking powder
1 teaspoon bicarbonate of soda
1/2 teaspoon salt
1 cup fresh milk
1 egg ~ lightly beaten
1/3 cup cooking oil
1 teaspoon vanilla essence
3/4 cups chocolate chips

 Method :

1. Sieve together flour, cocoa powder, baking powder, bicarbonate of soda and salt into a big bowl. Add in sugar. Mix well using a whisk.
2. In a smaller bowl, beat lightly the egg. Add in fresh milk, cooking oil and vanilla essence.
3. Pour the liquid into the dry ingredients. Mix lightly using a whisk.
4. Add in chocolate chips.
5. Spoon into the muffin cups layered with papercups, till almost full.
6. Bake in a preheated oven at 170 C for 20 to 25 minutes (depends on your oven)

 My chocolate chip was half brown choc chips and half white choc chips
~Bon apetite~

Saturday, June 25, 2011

Choc Chip Almond Muffin

Assalamualaikum pembaca budiman.
Semalam ramai betul yang berkumpul di rumah saya.Kakak ipar dari Kedah datang bersama dua orang anaknya dan seorang cucu.Datang menziarahi ibu mertua saya yang berada di rumah sekarang.
kemudian adik angkat saya Daya Norhayani bersama bekas pelajar kami nik Tasnim pun datang juga.
Memang full house. Tapi seronok sungguh.
Saya pun mulalah surf untuk mencari resepi apa untuk dihidangkan.Tajamkan skil la kono.Ahaks.
Hati berkenan pada resepi ini.Kebetulan bahan-bahan semua ada.Jadi saya pun mencuba membuatnya untuk sarapan pagi.
Memang sangat puas hati.Mari kita lihat bahan-bahannya.

Bahan-Bahannya :
2 cawan tepung naik sendiri (self-raising flour)
1/2 cawan serbuk koko
1/2 camca teh garam halus(digaul dan diayak)
2/3 cawan mentega (lebih kurang 170 g)
1 1/3 gula perang
2 biji telur gred A
1 cawan susu segar
1 camca teh esen vanilla



Inti(digaul dengan tepung)
1/2 cawan coklat chip
1/2 cawan kismis
1/2 cawan kepingan badam
Sedikit kepingan badan dan coklat cip utk hiasan


Cara membuatnya :


  1. Putar mentega dan gula hingga putih, masukkan telur satu persatu dan terus memukul hingga kembang. Perlahankan speed, tuang susu dan esen vanila, pukul hingga rata.
  2. Masukkan tepung yang telah diayak sedikit demi sedikit hingga habis, putar sekadar semua sebati sahaja.
  3. Masukan kepingan badam, kismis dan coklat chip yang telah digaul dengan tepung tadi, gaul dengan menggunakan spatula sehingga rata.
  4. Isi dalam acuan muffin pilihan sebanyan 3/4 penuh, tabur sedikit coklat cip dan kepingan badan. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180C selamat 25 - 30 minit, bergantung pada saiz acuan muffin dan oven masing-masing.

Assalamua'alaikum semua.Semalam ramai sungguh dirumah kami.Kakak ipar dari Kedah datang bersama dua orang anaknya dan cucunta Hanan.Adik angkatku Dayang Norhayani dari kelantan datang bersama bekas pelajar kami Nik Tasnim.
Mulalah saya mencari resepi apa pulak yang nak dicuba.Kebetulan pula Dayang juga nak datang buat muffins.Jadi setelah puas surf saya pilih untuk buat muffin ini.Bahan-bahan pun ada dah.Jadi sementara bibik ibu mertua saya menggoreng nasi saya pun terus proses buat muffin untuk sarapan.Dan saya sangat berpuas hati dengan hasilnya.Tambah seronok buat muffin ni.Rasa sedap tapi nak buat tak susah.kita tengok bahan dan caranya.

Bahan-bahan:
BahanA (Diayak)
2 cawan tepung naik sendiri
1/2 cawan serbuk koko
1/2 camca teh garam

BahanB (Dipukul hingga kembang)
2/3 cawan majerin
1 1/3 cawan gula castor
2 biji telur gred A
1 cawan susu segar

Bahan C ( Digaul dengan sedikit tepung)
1/2 cawan choc chips
1/2 cawan kismis
1/2 cawan almond cincang

* Sedikit choc chips dan almond slices utk ditabur atas muffin

Cara-cara :
1. Satukan A dan B. Kacau sebati. Masukkan C, Kacau guna spatula setakat sebati sahaja.
2. Masuk adunan ke acuan muffin 3/4 penuh. Tabur sedikit choc chips dan almond slices.
3. Bakar pada suhu 190 darj cel selama 25min -30min, bergantung kepada oven masing-masing. 

Rasanya sungguh lemak bercoklat.Lebih-lebih lagi dengan kismis dan badam yang men

Thursday, June 23, 2011

Red Velvet Cake

Assalamua 'alaikum everyone.Have been moving some recipes from my main blog to this blog this morning.And just have time to post this entry.I just had the urge to try baking Red Velvet Cake again yesterday.It so happened that two of my 'daughters' studying in Jordan was coming over.Well they're not really my biological daughters.But they all call me Ummi.So I guess in a way that makes them my daughters...huhuhu(I hope they don't mind me calling them so)
I still had some leftover buttermilk in the fridge from my last attempt to make my Red velvet cupcakes so this time I tried making the 'cake' version.
I went to Bagus to get another 9" bake pan so that I can divide the batter and bake them separately so I didn't need to cut through it in half.And I watched this video which helped me tremendously.
So lets see the ingredients:

2 1/2 cups (250 grams) sifted cake flour
1/2 teaspoon salt
2 tablespoons (15 grams) regular or Dutch-processed cocoa powder
1/2 cup (113 grams) unsalted butter, at room temperature
1 1/2 cups (300 grams) granulated white sugar
2 large eggs
1 teaspoon of pure vanilla extract
1 cup (240 ml) buttermilk
2 tablespoons liquid red food coloring (* I only used 1 1/2 tsp only)
1 teaspoon white distilled vinegar
1 teaspoon baking soda

Cream Cheese Frosting:
1 - 8 ounce (227 grams) cream cheese, room temperature
1 - 8 ounce (227 grams) tub of Mascarpone cheese, room temperature ( * I didn't use. I used butter instead )
1 teaspoon pure vanilla extract
1 cup (115 grams) confectioners' (icing or powdered) sugar, sifted
1 1/2 (360 ml) cups cold heavy whipping cream (double cream) (35-40% butterfat)



 Method:

  1. Preheat oven to 350 degrees F (175 degrees C) and place rack in center of oven. Butter two - 9 inch (23 cm) round cake pans and line the bottoms of the pans with parchment paper. Set aside.
  2. In a mixing bowl sift together flour, salt and cocoa powder.set aside.
  3. In bowl of your electric mixer, or with a hand mixer, beat the butter until soft (about 1-2 minutes). Add the sugar and beat until light and fluffy (about 2-3 minutes). Add the eggs, one at a time, beating well after each addition.Scrape down the sides of the bowl.Add the vanilla extract and beat until combined.
  4. In a measuring cup whisk the buttermilk with the red food coloring. With the mixer on low speed, alternately add the flour mixture and buttermilk to the butter mixture, in three additions, beginning and ending with the flour.
  5. In a small cup combine the vinegar and baking soda. Allow the mixture to fizz and then quickly fold into the cake batter. 
  6. Working quickly, divide the batter evenly between the two prepared pans and smooth the tops with an offset spatula or the back of a spoon.Bake in the preheated oven for approximately 25 -30 minutes, or until a toothpick inserted in the center of the cakes comes out clean. Cool the cakes in their pans on a wire rack for 10 minutes. Place a wire rack on top of the cake pan and invert, lifting off the pan. Once the cakes have completely cooled, wrap in plastic and place the cake layers in the refrigerator for at least an hour (or overnight). (This is done to make filling and frosting the cakes easier.)

Cream Cheese Frosting:In the bowl of your electric mixer, or with a hand mixer, beat the cream cheese and mascarpone cheese until smooth. Add the vanilla and confectioners sugar and beat until smooth. Using the whisk attachment, gradually add the heavy cream and whip until the frosting is thick enough to spread. Add more sugar or cream as needed to get the right consistency.

Assemble: With a serrated knife, cut each cake layer in half, horizontally. You will now have four cake layers. Place one of the cake layers, top of the cake facing down, onto your serving platter. Spread the cake layer with a layer of frosting.  Place another layer of cake on top of the frosting and continue to frost and stack the cake layers. Frost the top and sides of the cake. Can garnish the cake with sweetened or unsweetened coconut.
Serves 10 - 12 people.


Source from Joy of Baking.
Now I'm loving it so much,I will be taking orders. Do contact me!

Roti Sardin Goreng Versi ~Sakinah Omar~


Assalamu 'alaikum pembaca semua.Sihat ke hari ini?Saya harap semuanya sihat hendaknya.Pagi ini saya menyediakan satu sarapan yang mudah,ringkas,cepat dan berkhasiat untuk anak-anak yang nak ke sekolah.Bahan-bahannya pun mudah didapati.Boleh juga dimakan di waktu petang atau bila-bila masa sahaja.Ingin saya kongsikannya di sini.

Bahan-bahanany:
Sardin dalam tin ( Saya guna Ayam Brand)
Bawang besar (dihiris halus)
Asam limau dan garam (secukup rasa)
Gaulkan kesemuanya dalam bekas.

Roti putih (saya menggunakan roti yang telah saya bakar sendiri)
Telur (dicampur sedikit air dan garam)
Minyak untuk menggoreng

Cara-caranya:
1.Sapukan sardin ke atas sekeping roti.Letakkan sekeping lagi di atasnya seperti sanwic.
2.Potong roti itu separuh.
3.Celupkan ke dalam telur.
4.Goreng dalam minyak yaang sederhana panas.

Dah siap.Lebih sedap dimakan sewaktu panas.

Untuk pencicah,saya mencampurkan mayonis dan sos cili.
Emm...lazat.Cubalah!

Roti Marmar(Marble Bread) Versi ~Sakinah Omar~


Sejak dua menjak ni seronok benar nak membuat roti.biasanya saya akan mencari resepi yang bahan-bahannya mudah dicari dan tak terlalu rumit nak buat.Jadi baru-baru ni saya terpaut nak buat marble bread selepas menyinggah ke My Resepi.com.Macam-macam ada kat sini.Dan yang saya suka ialah sebab dia ada testimoni orang yang dah try resepi tu.jadi kita yakin resepi tu menjadi.
       Di bawah ni saya sertakan resepi Roti Marmar(Marble Bread) yang telah dapat saya buat dengan jayanya pada kali pertama.
Bahan-bahannya
· 200gram tepung roti
· 50 gram tepung gandum
· 1 sudu besar butter atau marjerin
· 140 ml susu segar
· 1 sudu kecil yis
· 2 sudu besar gula
· 1/2 sudu kecil garam
· 2 sudu besar susu manis ( *saya tambah sendiri kerana nak rasa yang lebih manis.
Tiada dalam resepi asal.)
· 1 sudu kecil bread improver
· 1 sudu besar serbuk koko dibancuh dengan sedikit air


Setiap keping roti yang dipotong seperti ' a-work-of-art'.Coraknya cantik dan menarik.
Untuk resepi asal dengan gambar-gambar yang lebih jelas dan banyak tentang cara untuk membuatnya,boleh lihat di sini.

Roti Benggali


Teringin nak makan roti benggali lagi.Kalai terakhir buat baru ni sedap sangat.So korek resepi dan sebelum tidur semalam bakar.Nikmat betul guna BM ni.
Kat bawah ni resepi dia.
Resepi asal dari sofinar.Makasih ya!
(Pagi ni buat kari daging cincang untuk makan dengan roti ni)


 Bahan-bahannya:
Bahan A
350 g tepung roti
1 sudu besar shortening (lemak sayur)
Secubit garam
Bahan B
120 - 160 ml air suam* saya guna 160ml
1 sudu besar yis kering
2 sudu besar gula halus
Cara membuatnya :
1. Bahan B digaul bersama
2. Semua Bahan A digaul sebentar
3. Campur bahan A dan B, uli hingga licin dan lembut.
4. Perap hingga naik 2 kali ganda. kira- kira 30 - 40 minit
5. Kemudian tumbuk2 untuk keluarkan angin, Bahagi 2 bahagian dan susun dalam bekas yang telah digriskan.
6. Perap lagi hingga naik 2x ganda sumula. Bakar 180 c selama 20 - 30 minit
7. Air tu cuba sikit dulu takut terlembik adunan.
Saya masuk semua dalam BM and set supaya kulit dia light je.
Tapi bila nak makan kena shave sikit sebab kulit dia sedikit keras.
Selamat mencuba!