Wednesday, August 17, 2011

Apam Pisang Marbel

Hari ini nak kongsi apam pisang marbel(memang sengaja eja gitu hehehe),Saya buat Ahad lepas bila dikunjungi anak-anak sepupu dan seorang bekas pelajar saya. 
Hasilnya sungguh memuaskan.Gebu,comel dan mekar.





Jom tengok resepinya.Saya telah ubahsuai sedikit.Nak tengok resepi asal boleh lah pergi ke ke MyResepi


·                     2 cawan tepung gandum - diayak 
·                     1 sudu teh soda bikarbonat - diayak
·                     1 sudu teh baking powder - diayak
·                     1 sudu makan serbuk koko - 
·                     1 sudu teh garam
·                     1 cawan pisang - dilecek
·                     1 cawan minyak masak
·                     1 1/2 cawan gula perang 
·                     2 biji telur - dipukul
·              Sedikit air jika nampak adunan pekat.


Cara membuatnya :
  1.      Panaskan kukusan terlebih dahulu.
  2.   Masukkan bahan yang telah diayak ke dalam mangkuk. 
  3.  Pukul gula dengan telur sehingga kembang. 
  4.  Satukan garam, pisang yang dilenyek, minyak masak, gula dan telur yang telah dipukul dalam bekas lain dan sebatikan. Tuang kedalam bahan-bahan yang diayak tadi dan sebatikan. Kacau dengan whisk. Cedokkan suku adunan dan sebatikan dengan 1 sudu besar serbuk coklat dan masukkan dalam piping beg.  
  5.  Masukkan dalam acuan kecil ( Paipkan adunan apam pisang yang plain ke dalam paper cup yang dimasukkan dalam acuan lompang dan kemudian baru paipkan adunan apam pisang coklat atasnya,Masukkannya ke dalam sikit ) Boleh juga cedok guna sudu......dan kukus selama 15 minit atau sehingga masak. 
  6. Kukus dengan api yang kuat untuk mendapatkan apam yang mekar.

Menghasilkan lebih kurang 35 biji apam


Monday, August 15, 2011

Apam salju

Sabtu lepas saya dan anak-anak berbuka di rumah mak saya di Keramat.Kami dah plan hendak ke Masjid UIA malam tu untuk solat Terawih.Rasa sangat rindu sebab lama tak pergi.4 tahun berturut-turut kami menjadi pengunjung setia masjid ini.Tahun ini dek kerana jarak(setelah berpindah sepenuhnya ke Bukit Jelutong) tak dapat la kami ke sana lagi.
Macam-macam bekal saya bawa ke rumah mak saya haritu.Antaranya apam salju ni.Umamah dah berapa hari minta dibuatkan.Jadi kerana meraikan dia yang belum tinggal puasa saya pun buatlah.Banyak hasilnya jadi saya bawa ke masjid untuk dibahagi-bahagikan bersama jemaah.

 Jom tengok resepinya.


3 cawan tepung beras
1 cawan tepung gandum
2 cawan nasi
3 cawan air
1 3/4 cawan gula
1 paket yis segera


1/2 biji kelapa parut putih putih
sedikit garam


Cara-caranya:


  1. Satukan tepung,gula dan yis ke dalam bekas.Asingkan
  2. Kisar nasi dan air hingga lumat.Masukkan ke dalam tepung dan kacau hingga sebati
  3. Perapkan adunan selama 1 jam.
  4. Kukus di dalam adunan yang telah disapu minyak atau panaskan adunan dahulu untuk mengelakkannya melekat.
  5. Kukus selama 10-15 minit.
  6. Sejukkan betul-betul sebelum dikeluarkan
  7. Makan bersama kelapa parut yang telah dicampur sedikit garam.



Friday, August 12, 2011

Talam Ubikayu Gula Merah

Ini adalah salah satu kueh yang telah saya cuba beberapa minggu yang lepas tapi tak sempat nak update.Hari itu saya ke pasar dan ternampak ubikayu yang cantik-cantik gebunya.Teringan pulak nak makan talam ubikayu dengan gula merah.Godek-godek resepi akhirnya saya memilih untuk mencuba resepi dari dapur Kak Raihan.Sedap dan sangat memuaskan hati.Cubalah!

Bahan-bahan:

Lapisan Bawah
2 cawan ubi kayu siap diparut halus
1/2 cawan air gula melaka (1/2 keping gula melaka dimasak dengan 1/2 cawan air)
1/2 cawan santan pekat
1 sudu teh garam
1/2 cawan gula pasir

Cara membuatnya:
  1. Panaskan pengukus.
  2.  Gaul sebati semua bahan didalam mangkuk. 
  3. Ratakan ke dalam loyang berukuran 7/ 8 inci. 
  4. Kukus 15 minit dengan api kuat.
Sementara itu sediakan lapisan atas:
2 cawan santan
1/2 cawan tepung beras
1 sudu besar tepung gandum
2 sudu teh tepung jagung
1 sudu teh garam

Cara membuatnya:
  1. Bancuh rata semua bahan dengan whisk. 
  2. Apabila lapisan bawah masak, tapiskan adunan lapisan atas dan kukus lagi 15 minit. 
  3. Apabila masak, keluarkan daripada pengukus dan sejukkan sebelum dihidang..

Wednesday, August 10, 2011

Kuih Qasidah Kedah

Assalamualaikum,
Baru pulang dari klinik kerana pening-pening loya.Tak...saya tak hamil!Cuma kurang tidur menyebabkan saya jadi begini.Bukan tak tidur langsung.Tidur je,cuma tidur tu tidak berkualiti.
Tapi sekarang lebih baik.Teringin pula rasanya nak buat kuih ni.Lagi pun rasanya mak mertua saya dah lama tak makan sedangkan dia suka kuih ni.Apa salah mencuba kan?Jadi tak jadi belakang kira..
Kuih ini rasanya berasal dari Kedah sebab saya tak pernah jumpa kuih ni kat tempat lain.Ahaks.
Jom layan resepinya.Saya ambil dari dapur Puan Raihan.Terimakasih ya.

Bahan-bahannya.
1 cawan tepung gandum
3 cawan air
7 sudu besar gula pasir
1/4 sudu teh garam (sedikit je)
1 sudu teh air kapur- cair


Bahan untuk ditabur:
5 ulas bawang merah ros, dihiris nipis

Cara membuatnya:

1. Masukkan semua bahan kecuali bawang ke dalam periuk. Gunakan api perlahan.

2. Kacau sentiasa adunan di atas api sehingga adunan pekat dan berkilat.
3. Tuangkan ke dalam acuan atau loyang. Sejukkan 30 minit.

4. Panaskan 5 sudu besar minyak dalam kuali. Goreng bawang hingga keperangan. Tuang bawang dan minyaknya sekali ke atas kuih yang telah disejukkan tadi. Masukkan ke dalam peti ais sebelum dipotong untuk dihidang.



Sunday, August 7, 2011

Nasi terbalik-Ruz maqlubah-Upside down rice

Anak-anak pulang ke rumah minggu ini.Jenuh Umminya memikirkan sesuatu yang istimewa untuk dimasak.Akhir sekali dapat ilham nak buat Ruz Maqlubah atau Nasi Terbalik.Kenapa ianya dipanggil Nasi Terbalik?Sebab ianya diterbalikkan dari periuk apabila nak dihidangkan.Ahaks.
Resepinya bolehlah dilihat di sini.
Cuma kali ini saya menggunakan daging.Saya rebus daging hingga empuk.Kemudian saya tumis bawang besar dan sedikit bawang putih.Kemudian saya masukkan rempah Maqlubah dan masukkan daging dan juga rebusannya.Saya bernasib baik kerana anak angkat saya Shukriah Ismail yang sedang belajar Dentistry di Jordan telah menghadiahkannya kepada saya rempahnya sewaktu beliau berkunjung ke rumah 2 bulan lepas.Thanks Shuk!
Sayur biar banyak.Dan lapiskan semua bahagian bawah dengan terung.Saya dapati terung tidak melekat ke punggung periuk berbanding kentang.
Layerkan sayuran kemudian beras Basmathi yang telah direndam.Tekan-tekan sikit beras tu supaya mampat.Air biar lebih sikit dari beras sahaja.Masak dengan api yang perlahan lebih kurang 45 minit.Ini ialah kerana kita tak mahu semua sayuran bersepah jika air mendidih.

video
Maaf kualiti gambar yang kurang baik.Jurugambar pun masih amatur lagi.



Kali ini saya makan nasi ini dengan Acar timun Yogurt.Mudah aje.Sagat timun,masukkan yogurt dan sedikit garam dan lada hitam.Nak tambah umph boleh letak daun pudina sikit.Tak ketinggalan sambal tomato.

Saya goreng badam hiris dan kismis sebagai hiasan.Nak letak banyak lagi tapi anak-anak plak tak suka.Huhuhu.

Boleh juga lihat di sini.

Tuesday, August 2, 2011

Bingka Ubi Kayu

Sewaktu ke pasar pagi itu saya terpandang ubi kayu yang berlonggok.Teringin pula nak buat bingka detik hati saya.pulang je ke rumah mula la saya godek mencari resepi yang sesuai
Jom layan.
                    
Bahan-bahannya:
3 cwn ubi parut & perah jusnya(saya perah sedikit sahaja)
2 1/2 cawan santan.Masak dan tapis
1 1/2 cawan gula merah  atau1 1/2 cawan gula pasir
kalau menggunakan ubi kayu putih,maka titikkan sedikit pewarna kuning.

Cara-caranya:
  1. Masukkan semua dalam mangkuk besar & kacau biar sebati .
  2. Campurkan secubit garam. 
  3. Lepas itu tuangkan ke dalam loyang.
  4. Bakar selama lebih kurang 1 jam pada suhu 180C

Red Velvet Cupcakes For hubby's Bd

It was my hubby's 47th birthday last 26th July so i Idecided to make RVC cupcakes.I am totally in love with this cake.I love making it and i love eating it too.Which is not good for my weight thouh...But I still love them.I just want to share some of the photos I took.The recipe you can see here.
 
 Sebelum diberi cream-cheese-topping
 Cream-cheese topping initials buat semua yang berada di rumah
Yang ni untuk suami saya..

Talam Pisang

Salah satu resepi kuih Melayu yang telah saya cuba baru-baru ini adalah kuih Talam Pisang.Memang sedap sungguh.lembut tetapi masih utuh dan cantik bila dipotong.Sehinggakan seorang mak sepupu saya menempahnya baru-baru ini.Semalam pula saya membuat satu adunan dan bila siap membahagi-bahagikan kepada jiran tetangga sempena bulan Ramadhan yang mulia.
Jom kita layan resepinya.
Bahan-bahannya:

Bahan lapisan bawah:
3 1/2 cawan santan
1 1/4 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan gula
1 cawan pisang dilecek
Garam secukupnya
Caranya:
  1. Semua bahan kecuali pisang lecek disatukan dan ditapis. Masak diatas api perlahan, Masukkan pisang lecek.
  2. Bila nampak naik wap atau sedikit pekat masukkan kedalam loyang.
  3. Kukus dalam 15 minit.
Bahan lapisan atas:
3 cawan santan
3/4 cawan tepung gandum
1/4 cawan tepung jagung
1/4 cawan gula
Sedikit pewarna kuning
Garam secukupnya
Cara-caranya:
  1. Semua bahan disatukan dan ditapis. Masak diatas api perlahan.
  2. Bila nampak wap naik masukkan keatas lapisan pisang tadi. Sebelum itu carik dengan garfu diatas lapisan pisang tadi.
  3. Tuang adunan keatas lapisan pisang dan tutup.
  4. Kukus lagi dalam 20 minit.
  5. Sejukkan baru dipotong.

Chocolate Chocolate Chip Cookies


  • A friend of mine had ordered a RVC cake that day.As I was measuring the ingredients I accidentally put in the soda bicarbonate into the flour. I wasn't sure what to do next,so I put that flour mixture(which already had cocoa powder and salt in it) aside.After finishing my RVC I started thinking what should I do withe the flour.I said to myself.I've baked cakes but I've never baked cookies.So I started looking for cookies recipe which had ingredients similar to my flour mixture.And I came to find this recipe.I know it tastes real good when my eldest son compared it with a jar of chocolate chip cookies that my husband received from 1 of his students.Muaz said:
  • "Ummi,your chocolate chip cookies is by far better than this one".. And that statement really made my day.Ahaks.
  • Okay,lets see the ingredients.

  • 1 cup butter, softened
  • 1 1/2 cups white sugar
  • 2 eggs
  • 2 teaspoons vanilla extract
  • 2 cups all-purpose flour
  • 2/3 cup cocoa powder
  • 3/4 teaspoon baking soda
  • 1/4 teaspoon salt
  • 2 cups semisweet chocolate chips
  • 1/2 cup chopped walnuts (optional)

Directions

  1. Preheat oven to 350 degrees F (175 degrees C).
  2. In large bowl, beat butter, sugar, eggs, and vanilla until light and fluffy. Combine the flour, cocoa, baking soda, and salt; stir into the butter mixture until well blended. Mix in the chocolate chips and walnuts. Drop by rounded teaspoonfuls onto ungreased cookie sheets.
  3. Bake for 8 to 10 minutes in the preheated oven, or just until set. Cool slightly on the cookie sheets before transferring to wire racks to cool completely.


Prep Time:
15 Min
Cook Time:
10 Min
Ready In:
45 Min

Chocolate Chip Cookies

My hubby just got me a new stand mixer yesterday.Its not one of those big Kitchen Aid mixer.Just a Cornell stand mixer which we got fairly cheap at SenQ after redemption.So I thought of giving it a try.Since Salman was going back to his hostel and one of my ex-student was also in the house and going back to her college,I decided to make some choclate chip cookies for them to take with them.
So lets not waste time and see the ingredients.
Actual recipe I took fromBetty Crocker.


Ingredients:

3/4cup granulated sugar
3/4cup packed brown sugar
1cup butter or margarine, softened
1egg
2 1/4all-purpose flour
1teaspoon baking soda
1/2teaspoon salt
1cup coarsely chopped nuts (I didn't put)
2 cups  semisweet chocolate chips


Method:
  1. Heat oven to 175ÂșC.
  2. Mix sugars, butter and egg in large bowl. Stir in flour, baking soda and salt (dough will be stiff). Stir in nuts and chocolate chips.
  3. Drop dough by rounded tablespoonfuls about 2 inches apart onto ungreased cookie sheet.(I used parchment paper)
  4. Bake 8 to 10 minutes or until light brown (centers will be soft). Cool slightly; remove from cookie sheet. Cool on wire rack.

Talam Kastad Jagung

Assalamualaikum semua.
Lama sungguh saya tak update 'dapur' saya ni. Bukan tak memasak. dah macam terlebih rajin dari biasa dah sekarang ni(naik risau plak) tapi tak sempat nak letak resepinya di sini.Sekadar kongsi di FB dan buat frens FB sakit jiwa tengok hari-hari ada jer kuih yang nak dibuatnya. Hehehe.
Jom kita lihat antara kuh-kuih yang telah saya cuba.Kebelakangan ni suka plak nak mencuba kuih Melayu.Dan saya suka menjengah dapur Kak Zalinah untuk mendapatkan stok resepi-resepi kuih-muih kerana rata-rata resepinya menjadi.


Bahan-bahan untuk lapisan bawah
1 1/2 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung jagung
1/2 cawan tepung kastard
3 1/2 cawan santan
1/2 cawan gula
1 cawan jagung krim dalam tin
Pewarna kuning
Sedikit garam
Caranya:

  1. Panaskan loyang dalam pengukus. Alaskan plastik.
  2. Semuan bahan dsatukan kecuali jagung krim. Tapiskan.
  3. Masak adunan yang telah ditapis dan jagung ke dalam periuk dan kacau hingga keluar wap.
  4. Tuang kedalam loyang dan kukus.
Bahan-bahan utk lapisan atas:
1 cawan tepung gandum
2 sudu besar tepung jagung
1 sudu besar tepung sagu
1 cawan air daun pandan
2 cawan santan pekat
2 biji telur
1/4 cawan gula
Pewarna hijau pandan



Caranya:
  1. Sedikit garam.
  2. Semua bahan disatukan kemudian ditapis.
  3. Masukkan kedalam periuk dan kacau hingga keluar wap.
  4. Tuang keatas lapisan bawah tadi. Sebelum itu digaris-gariskan dgn garfu diatas permukaan kuih itu.
  5. Kukus selama 20 minit hingga masak.
  6. Apabila masak, sejukkan betul-betul dahulu sebelum dipotong.
  7. Sedia dihidang.